Lifestyle

Wie wird man eigentlich Pilot?

Immer wieder werde ich gefragt, wie man eigentlich Pilot wird oder wie man sich auf die Tests für die Ausbildung zu Berufspiloten am besten vorbereitet.

Ganz trivial ist die Frage nicht, denn rein theoretisch, darf sich jeder mit gültiger Fluglizenz Pilot nennen. Wie man Berufspilot wird hatte ich für Lufthansa im Speziellen mal zusammen gestellt. Aktuell finden war keine Schulungen statt, was sich allerdings wieder ändern dürfte. Im Grunde läuft das Prozedere aber bei jeder Flugschule ähnlich ab.

Bewerbungsverfahren und die Ausbildung zum Verkehrspiloten bei Lufthansa

Die Ausbildung bei der Lufthansa beginnt – wie viele Berufe heute – mit der Bewerbung auf der selbsterklärenden Webseite. Hat man sich an Hand der dort angegebenen Voraussetzungen überzeugt, dass man grundsätzlich ins Profil passt, bekommt man nach der Bewerbung über die Seite nach einigen Wochen eine Einladung zum Einstellungstest.
Dieser findet in zwei Stufen statt: In der ersten Stufe, der BU, werden Fähigkeiten getestet. Hier geht es um räumliches Vorstellungsvermögen, Kopfrechnen, Kurzzeitgedächtnis und Reaktionsfähigkeit. Nach dieser ersten Stufe, die sich über zwei Tage erstreckt, geht es wieder zurück nach Hause und man erhält dann – hoffentlich – die Einladung für die zweite Stufe. Diese Stufe, die FQ, hat eine eher psychologische Ausrichtung. Hier wird im Gespräch mit Psychologen und in Gruppenspielen geprüft, ob man vom Typ her ins Profil passt und ob man genügend Stressresistenz mitbringt. Im Gegensatz zur BU erfährt man nach jeder Einheit, ob man weiter ist oder gehen muss.
Am Ende der FQ stehen eine Übung im Flugsimulator und ein Interview mit der Auswahlkommission, in der letztendlich über die Zulassung entschieden wird.

Für diese Einstellungstests bieten mehrere Anbieter einen kommerziellen und recht teuren Vorbereitungskurs an. Ob diese etwas bringen, ist umstritten. Das DLR – wo der Test durchgeführt wird – empfiehlt für die Vorbereitung auf die BU die eigenen Trainingseinheiten, die man im Rahmen einer Übungssoftware gestellt bekommt.

Wie werde ich Pilot
Der nächste Schritt ins Cockpit ist das Medical, die medizinische Untersuchung. Hier wird man auf körperliche Gesundheit durchgecheckt. Dieser Check wiederholt sich jedes Jahr, allerdings ist die Erstuntersuchung etwas umfangreicher.

Hat man alle Stufen erfolgreich durchschritten, hat man die Wahl entweder in knapp 2 Jahren eine reine Ausbildung zu absolvieren oder aber in 5 Jahren die Ausbildung mit einem Kombi-Studium (Luftfahrtsystemtechnik – neben der Flugschule an der HS Bremen) zu verbinden (so beispielsweise auch bei InterCockpit angeboten).

Die praktische Flugausbildung findet in Phoenix, Arizona statt und dauert mittlerweile knapp 5 Monate. Man lernt dort zunächst im Simulator, später mit Einmotorigen Maschinen (Beech Bonanza) zu fliegen und erwirbt die PPL (Privat Pilot Lincence).

Nach der Ausbildung findet in Deutschland noch ein Training auf einem Business-Jet (Cheyenne / Citation -Phase) statt, bevor man auf sein letztliches Modell geschult wird (Boeing 737 oder Airbus A-320).

Nach einem Landetraining ohne Passagiere und einer Phase, in der man zu Dritt im Cockpit fliegt, wird man dann zum FO (First Officer aka „Copilot“, der übrigens die gleichen Tätigkeiten, wie ein Kapitän wahrnimmt, also auch „richtig fliegt“. Dem Kapitän selbst unterliegt lediglich eine gewisse, privilegierende Weisungsbefugnis beispielsweise und vA bei Komplikationen).

Tipps zum Test

Die Vorbereitung auf den Einstellungstest ist mit Hilfe der Software in 3 Monaten und kontinuierlichem Arbeiten gut zu schaffen. Beim Test selbst einen ruhigen Kopf bewahren, immer ehrlich antworten – also nicht vorher Antworten auswendig lernen, oder das sagen, was man denkt, dass das Komitee hören möchte.

Es entspannt zusätzlich, wenn man die Ausbildung nicht als „letzte Chance“ versteht, sondern auch Alternativen im Hinterkopf hat – es also nicht „zu verbissen möchte“.

Schlechte schulische Leistungen sind kein Ausschlussgrund, werden aber unter Umständen auch angesprochen und sollten auch ehrlich begründet werden.

Am Ende der 2. Stufe muss man sich dann entscheiden, ob man die Ausbildung machen würde oder nicht, dh. es ist ratsam sich vorher Gedanken darüber zu machen, ob man es wirklich möchte und nicht erst im Interview zu überlegen, was man jetzt eigentlich will.

Falls man in eine (auch gewollt) stressige Situation kommt, ruhig und gelassen bleiben und nach einer Lösung suchen.

In den Gruppenspielen geht es auch nicht um ein Gewinnen oder Verlieren. Dh auch wenn man im Ergebnis des Spieles bzgl der Aufgabe nicht als Gewinner da steht, ist das zweitrangig. Es geht um Konfliktlösungs – und Teamfähigkeit und nicht darum, andere auszuknocken, sondern diese eben mit einzubinden.

Sonstiges

Die Ausbildung selbst kostete bisher knapp 60 ooo €, die von Lufthansa zunächst vorfinanziert werden und die man dann unproblematisch in Raten nach der Einstellung via Gehalt zurück zahlen kann. Es macht keinen Sinn einen Kredit aufzunehmen, da LH die besten Konditionen bietet.

In Phoenix wohnt man in einem Wohnheim direkt am Ausbildungsstandort (ATCA – Airline Trainings Center Arizona) am Goodyear Airport, man muss sich also keine Wohnung suchen und muss lediglich für Verpflegung, etwaiges Auto & Co aufkommen. Auch Gäste können dort günstig untergebracht werden.

Tipps zu Bremen

Bremen hat viele schöne Ecken, lohnenswert zu Besuchen ist das Viertel (Studentenviertel), Schnoor und die Innenstadt.

Leute kann man im Rahmen der Barabende an der Flugschule, aber auch in vielen netten Bars und Discotheken kennenlernen, zB die „Lila Eule“ oder das „Modernes“, die hier recht bekannt ist.

Die Verkehrsanbindung ist recht ausgebaut, auch spät abends, so dass man bei der Wohnungssuche nicht großartig eingeschränkt ist – je nachdem, ob man das Kombi-Studium oder pur eine Ausbildung macht, lohnt es sich allerdings entweder Richtung Flughafen (Flugschule) zu ziehen, oder in Nähe der HS.

Wer bei einem Besuch oder im Rahmen der Wohnungsbesichtigung lecker essen gehen möchte, kann dies beispielsweise in der Osteria direkt an der Schlachte oder im Tart Ort, einem wunderhübschen, romantischen Flammkuchentempel im Viertel tun.

Privatfliegen

Wer einfach nur in die Luft kommen möchte, flexibel reisen will oder den sportlichen Anreiz sucht, kann privat natürlich auch eine Fluglizenz erwerben (Paargleiter, Drachen und Co lass ich mal außen vor). Die Möglichkeiten sind hier vielfältig und auch für Teenies lässt sich der Traum vom Fliegen verwirklichen. Eine Segelfluglizenz (GPL) darf  beispielsweise bereits im zarten Alter von 14 begonnen werden. Positiv ist, dass die Kosten dabei auch recht überschaubar sind. Dazu gibt es die Möglichkeit an Fliegerlagern oder Wettbewerben teilzunehmen.

10329927_10204763533833827_753073639806913333_o

Wer lieber mit Motor fliegen will, muss nicht zwangsläufig eine Privatpilotenlizenz (PPL) erwerben. Auch hier gibt es günstigere Alternativen, nämlich Motorsegler (sieht aus wie ein Sportflugzeug, kann auch ohne Motor fliegen) oder Ultraleicht. Auf einen Segelflugschein, lässt sich die Berechtigung Motorsegler fliegen zu dürfen quasi „aufstocken“, da es sich dabei um ein Rating handelt, das entweder in eine Segelfluglizenz oder eine PPL eingetragen wird. Die Ausbildung kann natürlich rein auf dem Motorsegler erfolgen. Es lohnt sich aber sich darüber Gedanken zu machen, wo man letztlich hin will (Urlaub, Spazierenfliegen, Wettbewerbe, Kunstflug, Familie mitnehmen, Wetter(un)abhängigkeit, Tag-/Nachtflug etc.). Geht man die „PPL Richtung“ kann man durch eine Ausbildung zunächst mit einem Motorsegler erheblich kosten sparen, da Flugstunden meist die meisten kosten produzieren und dann die Berechtigung für Sportflugzeuge erwerben. Muss man natürlich nicht.

Das Schöne am Fliegen ist, dass man auch ohne Lizenz alleine fliegen darf in der Ausbildung. Man kann sich demnach für den Schein Zeit lassen und muss auch nicht innerhalb einer gewissen Zeit erhebliche Kosten „Erfliegen“.

Es empfiehlt sich dem nächstgelegenen Flugplatz einen Besuch abzustatten. Neben Gastflügen kann man dort auch erfragen, ob privat vor Ort ausgebildet wird und was die einzelnen Stunden kosten. Auch hierbei gibt es ein Medical, das allerdings nicht ganz so umfangreich ist, wie das der kommerziellen Fliegerei.

Ich hoffe ich konnte Euch einen kleinen Einblick geben, wie man denn nun so einen Flugschein kriegt.

xx -S

You Might Also Like

3.324 Comments

  • Reply
    ?? ???
    17. Juli 2021 at 19:59

    I believe that is one of the such a lot vital info for me.
    And i’m satisfied studying your article. But wanna remark
    on some general things, The site taste is wonderful, the articles is
    in point of fact excellent : D. Just right process,
    cheers

  • Reply
    Ricky Mccormic
    17. Juli 2021 at 17:39

    We needs to help spend some time understanding a lot more or understanding more.

  • Reply
    ??????
    17. Juli 2021 at 14:34

    I for all time emailed this web site post page to all my contacts, because
    if like to read it after that my friends will too.

  • Reply
    holiday songs
    17. Juli 2021 at 12:37

    Hello would you mind sharing which blog platform you’re working with?

    I’m looking to start my own blog soon but I’m having a difficult time selecting
    between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
    The reason I ask is because your layout seems different then most
    blogs and I’m looking for something unique.
    P.S Sorry for being off-topic but I had to ask!

  • Reply
    ?????
    17. Juli 2021 at 11:33

    Very descriptive post, I loved that bit. Will there
    be a part 2?

  • Reply
    hemp e cigarette
    17. Juli 2021 at 10:21

    It’s truly a nice and useful piece of information. I’m satisfied that
    you just shared this helpful info with us. Please stay us up to date like this.

    Thanks for sharing.

  • Reply
    maine family farms
    17. Juli 2021 at 10:17

    Wow, this paragraph is pleasant, my younger sister is analyzing such things, so I am going to convey her.

  • Reply
    ??????
    17. Juli 2021 at 9:27

    Quality articles or reviews is the crucial to attract
    the visitors to pay a quick visit the website, that’s what this web page is providing.

  • Reply
    ?????? ??? ?????
    17. Juli 2021 at 6:21

    Your style is very unique in comparison to other people I’ve read stuff from.

    I appreciate you for posting when you’ve got the opportunity, Guess I’ll just book mark this site.

  • Reply
    bandar siejie terpercaya
    17. Juli 2021 at 5:37

    Hi there i am kavin, its my first occasion to commenting anywhere, when i read this paragraph i
    thought i could also make comment due to this sensible paragraph.

  • Reply
    SAGAME
    17. Juli 2021 at 5:29

    This info is worth everyone’s attention. When can I find out
    more?

  • Reply
    game ?ánh bài ti?n lên
    17. Juli 2021 at 5:22

    Wow, this paragraph is nice, my sister is analyzing these
    things, therefore I am going to let know her.

  • Reply
    ??????
    17. Juli 2021 at 4:18

    Your style is so unique in comparison to other folks I’ve read
    stuff from. Thank you for posting when you’ve got the opportunity,
    Guess I will just bookmark this site.

  • Reply
    online appointment scheduling
    17. Juli 2021 at 2:54

    Appreciating the time and effort you put into your site and detailed information you present.
    It’s great to come across a blog every once in a while
    that isn’t the same unwanted rehashed material. Excellent read!
    I’ve saved your site and I’m adding your RSS feeds to my Google account.

  • Reply
    ??????
    16. Juli 2021 at 19:12

    I am in fact thankful to the holder of this website who has shared this
    great article at here.

  • Reply
    interior design for the house
    16. Juli 2021 at 17:30

    It’s very effortless to find out any atter onn net as compared to textbooks,
    as Ifound this ppost at this website.

  • Reply
    juice vs fruit
    16. Juli 2021 at 16:56

    This website was… how do you say it? Relevant!!
    Finally I have found something which helped me. Kudos!

  • Reply
    business intelligence
    16. Juli 2021 at 15:25

    Hi, i think that i saw you visited my web site so i came to return the desire?.I am trying to in finding things
    to enhance my web site!I suppose its ok to make use of some
    of your ideas!!

  • Reply
    ??? ??? ??
    16. Juli 2021 at 12:31

    I was able to find good advice from your articles.

  • Reply
    things for anxiety relief
    16. Juli 2021 at 11:59

    Hmm it appears like your website ate my first comment (it was
    super long) so I guess I’ll just sum it up what I had written and say, I’m thoroughly enjoying your blog.
    I as well am an aspiring blog writer but I’m still new to
    the whole thing. Do you have any tips and hints for newbie blog writers?
    I’d certainly appreciate it.

  • Reply
    ???????
    16. Juli 2021 at 11:28

    I think that is one of the most significant information for me.
    And i am happy reading your article. But wanna statement on some common issues, The web site taste is wonderful, the
    articles is really excellent : D. Just right activity, cheers

  • Reply
    ????
    16. Juli 2021 at 8:15

    Fantastic blog you have here but I was wanting to know if you
    knew of any message boards that cover the same topics talked about here?

    I’d really like to be a part of online community where I can get suggestions from other
    knowledgeable individuals that share the same interest. If you have any recommendations, please let me know.
    Kudos!

  • Reply
    ?????
    16. Juli 2021 at 4:12

    Hi! This is kind of off topic but I need some help from an established blog.
    Is it very difficult to set up your own blog? I’m not very
    techincal but I can figure things out pretty fast. I’m thinking about creating my
    own but I’m not sure where to begin. Do you have any tips or suggestions?
    Thank you

  • Reply
    no deposit bonus
    16. Juli 2021 at 2:49

    What a information of un-ambiguity and preserveness of precious experience on the topic of unpredicted emotions.

  • Reply
    ??? ????
    16. Juli 2021 at 2:41

    Right now it seems like Drupal is the best blogging platform available right
    now. (from what I’ve read) Is that what you’re using on your blog?

  • Reply
    hypnose lyon
    15. Juli 2021 at 23:43

    Very rapidly this web site will be famous amid all blogging users,
    due to it’s pleasant articles or reviews

  • Reply
    memorial hall events
    15. Juli 2021 at 23:17

    This is very interesting, You’re a very skilled blogger.

    I’ve joined your feed and look forward to seeking more of your great post.
    Also, I’ve shared your website in my social networks!

  • Reply
    ??????
    15. Juli 2021 at 22:40

    I could not resist commenting. Exceptionally well
    written!

  • Reply
    ?????
    15. Juli 2021 at 21:06

    I want to to thank you for this great read!!
    I certainly enjoyed every little bit of it. I’ve got you saved as a favorite to look at new stuff you post…

  • Reply
    ??????
    15. Juli 2021 at 20:11

    Hmm is anyone else encountering problems with the images on this blog loading?
    I’m trying to find out if its a problem on my end or if it’s the blog.
    Any feed-back would be greatly appreciated.

  • Reply
    Assignment writing service
    15. Juli 2021 at 19:03

    Very quickly this website will be famous among all blogging
    people, due to it’s good articles

  • Reply
    https://fardayekhoob.tumblr.com/
    15. Juli 2021 at 16:44

    If some one wants to be updated with hottest technologies then he must
    be pay a visit this site and be up to date all the time.

  • Reply
    bryan singer
    15. Juli 2021 at 13:16

    There’s definately a lot to find out about this issue. I like all the points you made.

  • Reply
    007???
    15. Juli 2021 at 12:25

    After looking at a number of the blog posts on your
    web page, I really appreciate your technique of blogging.
    I saved it to my bookmark website list and will be checking back
    soon. Please check out my web site too and let me know how you feel.

  • Reply
    More Info
    15. Juli 2021 at 11:50

    it’s actually nice and meanful. it’s really awesome blog. Connecting is incredibly useful factor. you may have genuinely made it easier for lots of men and women who else visit blog together with provide them usefull information.

  • Reply
    ??????
    15. Juli 2021 at 10:57

    First off I want to say superb blog! I had a quick question in which I’d like to ask if you
    do not mind. I was curious to know how you center yourself and clear your mind prior to writing.
    I have had trouble clearing my thoughts in getting my ideas out there.
    I truly do enjoy writing but it just seems like the first 10 to 15 minutes are generally lost simply just trying to figure
    out how to begin. Any recommendations or hints?
    Kudos!

  • Reply
    ??????
    15. Juli 2021 at 10:17

    I’m gone to say to my little brother, that he should also go to see this website on regular basis to
    take updated from most recent news update.

  • Reply
    ??????
    15. Juli 2021 at 9:48

    Amazing blog! Do you have any helpful hints for aspiring writers?

    I’m hoping to start my own blog soon but I’m
    a little lost on everything. Would you propose starting with a free platform like WordPress or go for a paid option? There are so many options
    out there that I’m completely overwhelmed .. Any ideas?

    Thank you!

  • Reply
    ?????
    15. Juli 2021 at 8:37

    I constantly emailed this weblog post page to all my associates, as
    if like to read it next my links will too.

  • Reply
    Source
    15. Juli 2021 at 8:04

    Asking questions are genuinely good thing if you
    are not understanding something fully, except this paragraph presents nice understanding even.

  • Reply
    ????
    15. Juli 2021 at 5:57

    I know this if off topic but I’m looking into starting my
    own weblog and was curious what all is required to get setup?

    I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny?
    I’m not very internet savvy so I’m not 100% certain. Any tips
    or advice would be greatly appreciated. Cheers

  • Reply
    7Bit Casino
    15. Juli 2021 at 3:48

    My partner and I absolutely love your blog and find the majority of your post’s to be
    just what I’m looking for. Does one offer guest writers to write content in your case?

    I wouldn’t mind producing a post or elaborating on many of the subjects you write with
    regards to here. Again, awesome site!

  • Reply
    slots
    15. Juli 2021 at 3:03

    Simply wish to say your article is as amazing. The
    clearness in your post is simply nice and i could assume you’re an expert on this subject.
    Fine with your permission allow me to grab your feed to keep updated with
    forthcoming post. Thanks a million and please carry on the rewarding work.

  • Reply
    1xBet
    15. Juli 2021 at 3:03

    With havin so much content and articles do you ever
    run into any issues of plagorism or copyright infringement?
    My site has a lot of exclusive content I’ve either authored myself or outsourced but it looks like a lot of it is popping it up
    all over the web without my permission. Do you know
    any solutions to help protect against content from being ripped off?
    I’d truly appreciate it.

  • Reply
    collagene a boire en pharmacie
    15. Juli 2021 at 2:55

    le bienfait des compléments nutritifs incluant du collagène est certifié par des scientifiques pour attaquer
    les effets du vieillissement cutané. Les données sont visibles
    au bout d’un mois, venez vous renseigner.

  • Reply
    roulette
    15. Juli 2021 at 0:50

    What a data of un-ambiguity and preserveness of valuable knowledge on the topic of unexpected emotions.

  • Reply
    ?? ???
    14. Juli 2021 at 23:29

    Hello! I just wanted to ask if you ever have
    any trouble with hackers? My last blog (wordpress) was hacked and I ended up losing a few months of hard work due to no data backup.
    Do you have any methods to prevent hackers?

  • Reply
    ?????
    14. Juli 2021 at 20:41

    I like the valuable info you provide in your articles. I will bookmark your blog and check
    again here frequently. I am quite sure I will learn a lot of
    new stuff right here! Good luck for the next!

  • Reply
    ?????????? ?????? ?? hydra
    14. Juli 2021 at 19:58

    Asking questions are in fact nice thing if you are not understanding anything fully, however this article presents good understanding yet.

  • Reply
    slotxo ?????????
    14. Juli 2021 at 19:42

    Hey There. I found your blog using msn. This is
    an extremely well written article. I’ll make sure to bookmark it and return to read
    more of your useful information. Thanks for the post.
    I’ll certainly return.

  • 1 53 54 55 56 57 67

    Leave a Reply


    *

    By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

    The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

    Close